FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/07/2022

Enskild egendom som används till att köpa saker till maken

Hej! Är mitt uppe i en bodelning och har ett testamente efter min mamma . Det är enskild egendom men för pengarna har det köpts saker både till mej själv och min man. Min fråga är om sakerna jag köpt ska dras av från bodelningen och testamentet. Det finns inget tilläg i testamentet

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkter

Jag kommer att använda mig av bestämmelserna i äktenskapsbalken (ÄktB) för att besvara din fråga. Jag utgår från att all er egendom är giftorättsgods, bortsett från de pengar du har fått från testamentet. Jag utgår vidare även från att sakerna du har köpt är sådan egendom som inte ska bortses från vid bodelning, dvs. kläder, andra föremål för personligt bruk och personliga presenter (10 kap. 2 § ÄktB).

Enskild egendom och surrogat

Enbart egendom som är giftorättsgods ska ingå i en bodelning (10 kap. 1 § ÄktB). All egendom som inte är enskild egendom är giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB). Egendom kan bli enskild genom till exempel att det i ett testamente finns ett villkor om det (7 kap. 2 § p. 3 ÄktB).

När man köper något med pengar som är enskild egendom är utgångspunkten att den nya egendomen också utgör enskild egendom eftersom den anses vara surrogat (7 kap. 2 § p. 6 ÄktB). En förutsättning är att det endast är pengarna från testamentet, dvs. den enskilda egendomen, som har använts till att köpa sakerna, och att inga andra pengar också har använts. Eftersom sakerna du har köpt i sådana fall ska betraktas som enskild egendom innebär de att dem överhuvudtaget inte ska ingå i bodelningen. De behöver därför inte ”dras av ”.

Beträffande sakerna du har köpt till din man gäller följande:  äganderätten till surrogatet måste anses ha övergått till honom i samband med att du gav honom den, och då kan egendomen inte utgöra enskild egendom. Detta eftersom man måste ha äganderätt till en egendom (eller en viss del av den) för att den ska kunna utgöra en makes enskilda. Eftersom du inte längre har äganderätten till den egendom du har gett bort till din man är det inte längre din enskilda, och ska således ingå i bodelningen som giftorättsgods.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare