FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/10/2019

Enskild egendom ska inte ingå i en bodelning

Jag är gift med en man som har barn sedan tidigare (särkullebarn). Om jag erhåller en större summa pengar eller har ett kapitalkonto/ sparkonto som jag vill ha som en privat egendom och inte skall infalla i en gemensam boupptäckning om det skulle hända min make något. Hur går jag till väga då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ifall din make skulle avlida ska en bodelning genomföras av dig och dödsboet efter din make (9 kap 1 § äktenskapsbalken). I en bodelning ska allt s.k. giftorättsgods ingå (10 kap 1 § äktenskapsbalken). Allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods (7 kap 1 § äktenskapsbalken). S.k. enskild egendom ska alltså inte ingå i en bodelning. Ett sätt att skydda egendom är alltså att göra den enskild. Egendom kan bli enskild bl.a. genom att makarna upprättar ett äktenskapsförord (7 kap 2 § äktenskapsbalken). På så sätt kommer egendomen inte att ingå i en bodelning och din makes arvingar har ingen möjlighet att få ta del av den i ett arvskifte.

Det kan också nämnas att när en bodelning sker med anledning av att en make har avlidit har den efterlevande maken rätt att kräva att få behålla sitt eget giftorättsgods (12 kap 2 § äktenskapsbalken). Ifall du utnyttjar denna rätt får du behålla det giftorättsgods som du äger och din makes dödsbo får det giftorättsgods som din make ägde.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare