FrågaFAMILJERÄTTBodelning01/02/2022

Enskild egendom sammanblandas med giftorättsgods

Hej. Jag ska skilja mig och vi äger huset 50/50. Vi har betalat 250.000kr var i kontantinsatts. Nu hävdar min fru att dom pengar hon gick in med var gåva från sin pappa. Enskild egendom så hon har rätt att få tillbaka dom.Hon har visat ett govåbrev så detra stämmer.. Men måste hon inte ha informerat mig om detta när vi köpte huset? Jag hade ingen aning om att det var enskilda pengar hon gick in med. Det hade jag aldrig gått med på.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En gåva som en make har mottagit är dennes enskilda egendom om gåvan är förenad med ett sådant villkor (7 kap. 2 § 2 p. äktenskapsbalken). Den enskilda egendomen ingår inte i en bodelning (10 kap. 1 § äktenskapsbalken). Enskild egendom kan dock förlora karaktären som enskild om den sammanblandas med gemensam egendom. En förutsättning för att bibehålla sin enskilda egendom är därför att den hålls separerad. Vid penninggåva kan separation exempelvis ske genom att pengarna förvaras på ett enskilt konto. Om pengarna istället sätts in på ett gemensamt konto som gör att de inte längre kan särskiljas riskerar de att bli gemensamma.

Det är möjligt att egendom har s.k. blandad karaktär vilket innebär att en del av egendomen är enskild egendom och den övriga delen är gemensam egendom. Det kan exempelvis vara aktuellt vid fastighetsköp när en del av köpet betalas med enskild egendom. En förutsättning är dock som sagt att någon sammanblandning inte har skett eftersom det kan leda till att den enskilda egendomen förlorar sin karaktär som enskild. Det ska alltså vara tydligt vad som är vad.

Om en make har använt enskild egendom som köpeskilling blir det inte automatiskt gemensam egendom, det kan vara fråga om egendom av blandad karaktär. Ifall sammanblandning av egendom har skett är inte helt enkelt att besvara, man måste göra en bedömning från fall till fall. Det kan bland annat vara av betydelse om pengarna kom från ett separat konto eller ett gemensamt konto. Det avgörande är om det är möjligt att särskilja egendomen eller inte. Om det inte går att visa vad som är enskild egendom kan den ha blivit gemensam egendom.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare