FrågaFAMILJERÄTTBodelning10/08/2020

Enskild egendom, samägande och bodelning

Jag får en summa pengar i förskott på arv som ska vara enskild egendom

. Denna summa avser jag att investera i min och min frus i övrigt gemensamt ägda bostad. Detta kommer innebära att jag förvärvar 30% av bostaden och resterande 70% kommer fortsätta ägas gemensamt. Vid en eventuell bodelning - vad räknas av från giftorättsgodset? Är det värdet vid tidpunkten för bodelning av de 30% eller är det det belopp som jag fick i arv plus eventuell värdeökning?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår dig rätt samäger ni idag en bostad med 50 % vardera. Du ämnar nu ändra ägarförhållandet till att du ska äga 65 % (30 % + 35 %) och din fru 35 %. Samägande regleras av Samäganderättslagen (SamägL). Enligt 1 § SamägL är utgångspunkten att personer som samäger gör det med lika stora andelar. Det kan alltså vara bra att skriva ett enkelt samäganderättsavtal mellan dig och din fru där det framgår att du äger 65 %. På detta sätt efterger du i praktiken 15 % av ditt ursprungliga ägande, men vinner 30%, om jag förstått dig rätt. Rimligare kanske vore att du äger 80 % och din fru 20 % så att du i praktiken övertar 60% av hennes andel, vilket motsvarar de 30 % av hela bostadens värde som du fått i arv, om jag inte missförstått dig.

Nu till frågan om bodelning. Eftersom ni är gifta är utgångspunkten att ni ska dela allt på hälften om ni gör bodelning (11 kap. 3 § Äktenskapsbalken (ÄktB)). Det som delas kallas giftorättsgods. Genom att viss egendom blir enskild egendom kan undantag göras från huvudregeln (10 kap. 1 § ÄktB motsatsvis). Du har fått ditt arv med villkor att det ska vara enskild egendom (7 kap. 2 § ÄktB). Även om man byter den enskilda egendomen mot annan så är huvudregeln att det man byter till också ska vara enskild egendom (7 kap. 2 § 1 stycket, punkt 6). I ditt fall att du byter arvet mot ägarandel i boende.

Det finns dock risker med att byta enskild egendom mot annan. I vissa fall kan den enskilda egendomen anses ha blivit så sammanblandad med den övriga egendomen så den tappar sin status som enskild egendom och istället blir sådan egendom som ska delas i bodelning, det så kallade giftorättsgodset.

Att enskild egendom blir andel i bostad ska i normalfallet inte innebära att en sådan sammanblandning sker, men för att vara på den säkra sidan så kanske ni ändå borde förtydliga detta i ett äktenskapsförord (7 kap. 2 § och 3 § ÄktB).

Värdeökning anses vara enskild egendom.

Hoppas jag förstått dig rätt och att du fick svar på dina frågor.

Franck OlofssonRådgivare