Enskild egendom och surrogation

Jag och min hustru avser att ge vår son vår fastighet som gåva och att den ska utgöra hans enskilda egendom. Även det som sätts i gåvans ställe ska utgöra hans enskilda egendom.

Om han säljer fastigheten till ett beräknat pris av 7 miljoner och därefter köper en annan fastighet till ett pris av 9,5 miljoner, blir då hela fastigheten hans enskilda egendom eller bara 7/9,5 delar.

Tacksam för svar

Oskar

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline!

I den händelse att sonen skulle köpa en ny fastighet ensam men lägga till medel för att täcka en högre köpesumma så blir hela fastigheten enskild egendom. Den äts så att säga upp av de medel som är enskild egendom, s.k. surrogation eller enligt äktenskapsbalken 7 kap 2 § 6 p. det som trätt i stället för enskild egendom. Det ska alltså finnas ett samband. Detsamma gäller även om personen skulle vara sambo enligt sambolagen 4 § 3-4 p.

Däremot, om någon annan går in med medel samtidigt så tillhör den andelen den ägaren. Säg att sonen köper en fastighet för 10 MSEK tillsammans med någon annan varav de medel han går in med är 7 MSEK som är enskild egendom. Den andra personen går in med 3 MSEK. Vid en uppdelning skulle då fördelningen bli 7/10 till er son och 3/10 till den andra personen oavsett värdeökning.

Avkastningen från den enskilda egendomen ska dock regleras separat om man vill att den ska vara enskild, t ex genom äktenskapsförord eller annat likvärdigt enligt ÄktB 7 kap. 2 § 2 st. annars förutsätts den vara giftorättsgods.

Hoppas ni fått svar på er fråga!

AnnaSara JariusRådgivare