FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/05/2018

Enskild egendom och egendom som trätt i dess ställe

Jag har ett testamente där det framgår att arvet från mina föräldrar är enskild egendom (registrerat i tingsrätten). Om jag nu lagt in alla pengarna i en fastighet , kan jag vara säker på att arvspengarna kommer våra gemensamma barn till godo vid min bortgång , även om det finns ett särkullbarn på min mans sida?Eller bör vi skriva ett äktenskapsförord så att inte mitt arv hamnar på "fel sida" av familjen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Egendom som make fått i arv med förbehåll om att det ska vara den makens enskilda egendom, samt egendom som trätt i dess ställe är enskild egendom, enligt 7 kap. 2 § 4 och 6p. Äktenskapsbalken.

Enligt10 kap. 1 § Äktenskapsbalken skall makarnas giftorättsgods ingå i bodelningen, och således inte enskild egendom.

Detta innebär alltså att den fastighet du löpt för arvet efter dina föräldrar är enskild egendom och ska därför inte ingå i en bodelning mellan dig och din man. Något äktenskapsförord är alltså inte nödvändigt men vill man vara helt säker så kan det ju vara bra att skriva det ändå.

Hoppas svaret var till hjälp och lycka till!

Julia StenslundRådgivare