Enskild egendom genom gåva och äktenskapsförord

Hej, min fråga gäller gåvobrev och äktenskapsförord. Jag undrar om giftorätten gäller vid skilsmässa. Jag gav min fru som gåva 2013 min hälft av vårt gemensamma radhus. I gåvobrevet finns ett villor att gåvan skall utgöra gåvotagarens enskilda egendom. Dessutom finns ett äktenskapsförord med samma klausul (enskild egendom). Vi har köpt huset gemensamt och jag står fortfarande på hälften av lånen och driftkostnader. Jag undrar om giftorätten gäller vid skilsmässa?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Egendom kan göras till en makes enskilda genom äktenskapsförord. När det gäller gåva mellan makarna blir egendomen inte enskild genom att villkor om detta uppställs i gåvobrevet, utan det krävs att egendomen görs enskild genom äktenskapsförord (7 kap. 2 § ÄktB).

I och med att ni har gjort radhuset till din makas enskilda egendom genom ett testamente gäller detta och radhuset utgör därför inte giftorättsgods. Genom att upprätta ett nytt äktenskapsförord kan egendomen göras till giftorättsgods igen (7 kap. 3 § ÄktB).

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Clara DanelidRådgivare