FrågaFAMILJERÄTTBodelning04/04/2016

Enskild egendom - bodelning vid skilsmässa eller dödsfall

Jag och min bror har ett hus som vår far överlät som enskild egendom för över 20 år sedan. Vi har båda familjer och vuxna barn. Nu har min bror träffat en ny kvinna som han ska gifta sig med. Hur blir det då med den enskilda egendomen? Ändras det och vem ärver

vem ärver vid dödsfall?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag utgår från att du och din bror har fått varsin andel i huset. Jag kommer nu behandla vad som gäller för din brors andel, men detsamma skulle gälla även dig i det fall du är gift.

Egendomen kommer fortfarande vara att anse som enskild även när din bror gifter sig med en ny kvinna.

Enligt Äktenskapsbalken 10 kap 1 § är det bara makarnas giftorättsgods, och inte enskild egendom, som ska ingå i bodelning. Eftersom att den aktuella egendomen är enskild, så kommer den därför att skyddas och inte ingå i bodelning vid en eventuell skilsmässa mellan din bror och hans fru.

Om din bror skulle gå bort efter att han ingått äktenskapet, så upplöses äktenskapet med hans fru och en bodelning är då det första som ska göras, Äktenskapsbalken 1 kap 5 § och 9 kap 1 §. Här gäller samma som ovan att enskild egendom inte ingår i bodelningen utan endast det som är giftorättsgods ska fördelas på hälften mellan din bror och hans fru, Äktenskapsbalken 10 kap 1 §. Den halva av giftorättsgodset + din brors enskilda egendom (hans andel av huset) utgör hans kvarlåtenskap, alltså den egendom som är aktuell för hans arvingar. Om din bror bara hade barn från tidigare förhållanden och inga gemensamma med sin nya fru, så ärver hans barn kvarlåtenskapen direkt, Ärvdabalken 2 kap 1 § 1st och 3 kap 1 § 1st. Denna får de dela lika på, Ärvdabalken 2 kap 1 § 2st. Om din bror och hans nya fru även hade gemensamma barn, så ska hans fru ärva de gemensamma barnens arvslott, Ärvdabalken 3 kap 1 § 1st. Denna skulle hon ärva med fri förfoganderätt, vilket innebär att hon får förfoga över arvet som hon vill men inte testamentera bort det. De gemensamma barnen skulle då få ut sina arv efter din bror när även deras mamma gått bort, Ärvdabalken 3 kap 2 §.

Sammanfattningsvis, den enskilda egendomen förblir enskild även vid nytt äktenskap och kommer skyddas vid bodelning vid en eventuell skilsmässa eller bortgång. Din brors arvingar kommer dock att ärva den egendomen (hans andel av huset) vid hans bortgång, och det är i första hand hans barn som ärver honom.

Om du har några fler funderingar eller vill ha hjälp att komma vidare i frågan, rekommenderar jag dig att ta kontakt med Familjens Jurist. Du kan boka en tid här: lawline.se/boka

Hoppas att mitt svar har varit till hjälp.

Med vänlig hälsning,

Louise SundströmRådgivare