FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/05/2014

Enskild egendom

Hej, Jag är gift men äktenskapet knakar i fogarna så en skilsmässa är troligt i framtiden. Min man ärvde pengar för några år sen som det skrevs avtal om att det är enbart hans pengar. Jag undrar om vi använder dessa pengar till att köpa varor och tjänster, är jag återbetalningsskyldig vid en skilsmässa då? Jag kommer troligen få en större summa pengar och jag undrar om jag måste dela dessa pengar med min man vid skilsmässa? Jag vill inte dela dessa pengar då det kommer att bli mitt nya startkapitel efter skilsmässan. Kan jag öppna nytt konto eller måste jag skriva papper på dessa pengar? Tacksam för svar. Med vänlig hälsning Linda

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Egendom i ett äktenskap kan bara göras enskild genom förbehåll i testamente, förbehåll vid gåva eller genom äktenskapsförord enligt 7 kap 2 § äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230. Om avtalet som skrevs är ett äktenskapsförord som uppfyller formkraven i 7 kap 3 § ÄktB är alltså pengarna din makes enskilda egendom som inte ingår i en bodelning vid en skilsmässa. Om det bara är ett vanligt avtal kan dock inte egendomen vara enskild, utan utgör då giftorättsgods som ska ingå i bodelningen.

Under förutsättning att pengarna är enskild egendom kan även surrogat bli enskild. Det innebär att det man köper för pengarna då också blir enskild egendom. Det din make köper med pengarna kommer vara enskild egendom och inte ingå i bodelningen utan tillfalla honom. Saker ni har använt upp kommer du inte behöva ersätta, utan det är bara faktisk egendom som helt enkelt inte kommer delas lika vid skilsmässan. Om pengarna till exempel använts till mat kommer du inte behöva ersätta att du ätit av maten.

Vad gäller de pengar som du kommer få, så gäller det sagda även för dem. Enda gången du inte behöver dela dem med din make, alltså att de inte ingår i bodelningen, är om pengarna är enskild egendom genom äktenskapsförord, förbehåll vid gåva eller förbehåll i testamente. Att du håller pengarna avskiljda på ett nytt konto kommer inte hjälpa.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Matilda HellströmRådgivare