FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/12/2021

Enskild egendom

Hej!

Om all enskild egendom äktenskapsförord - kan han då säga att han betalt alla räkningar när jag var föräldraledig och därav får jag inga saker från hemmet när vi ska flytta isär.

Kan han verkligen göra så?

Jag har köpt det mesta av inredningen men får inget av det.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vid en bodelning delar makarna lika på giftorättsgodset. Enskild egendom är det som undantas från vad som efter att ni gift er blir giftorättsgods. Detta gäller en specifik tillgång, ex. något man fått i gåva med villkoret att gåvan ska vara gåvotagarens enskilda eller egendom som man genom äktenskapsförord har bestämt ska vara enskild. Det faktum att han säger att han har betalat räkningarna har ingenting att göra med den enskilda egendomen och ni kommer fortfarande att dela lika på alla möblerna så länge inte dessa är enskild egendom.

Jag hoppas detta besvarade din fråga, om inte får du gärna höra av dig till oss igen!

Sara HrnicRådgivare