FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/08/2017

Enskild egendom

Hej, ligger just nu I skilsmässa och har ett bolag från vilken jag har tagit ut utdelning. Vi har äktenskapsförord där vi har angett att enskild egendom och avkastning därav skall förbli enskild. Nu undrar jag om den utdelning som jag har tagit ut, mao avkastningen från bolaget, och investerat I våra privata fastigheter, är det giftorättsgods? Investeringen gjord mha avkastningen har fått fastigheterna att stiga en hel del I värde. Denna värdeökning, är det giftorättsgods, eller kan jag tillgodoräkna mig något av allt det jag har investerat mha avkastning?

Lawline svarar

Hej!

Vad roligt att du vänder dig till Lawline med din fråga, jag ska svara så gott jag kan!

Enskild egendom
Det verkar som att du har koll på vad enskild egendom är. Det är alltså det som inte ska ingå i bodelningen efter äktenskapsskillnaden, om du vill läsa lagrum så kan du klicka här. I 7 kap. 2 § 6 p. Äktenskapsbalken så står det en regel som säger att den egendom som trätt i ställe för det som varit enskild egendom också ska räknas som just, enskild egendom. Det betyder alltså att den investeringen som du gjort med din enskilda egendom, även den ska vara enskild.

Det som dock kan bli problematiskt är att räkna ut vad investeringen är värd m.m. Därför kan jag rekommendera dig att kontakta en jurist som kan kolla närmare på situationen.

Jag får önska ett stort lycka till!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare