FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/06/2014

Enskild egendom

Jag har köpt en bostadsrätt som mina föräldrar varit med och betalat. Jag lever själv men mina föräldrar vill att bostaden skall vara min enskilda egendom ifall jag blir sambo. Går det att skriva något sådant innan man ens träffat någon och flyttar ihop.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Det som sambor delar vid en eventuell framtida bodelning är sin gemensamma samboegendom, villket definieras som gemensam bostad och bohag om egendomen förvärvats för gemensam användning. I ditt fall skulle bostadsrätten du förvärvat med dina föräldrar fall utanför begreppet samboegendom, då den inte förvärvats för er gemensamma användning utan den förvärvades för din användning. Så just i ditt fall behövs inget skrivet. Om du däremot skulle gifta dig kommer bostadsrätten som huvudregel att ingå och det krävs ett äktenskapsförord för att den inte ska ingå i en eventuell delning.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Bäst hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare