Ensidig hyreshöjning av hyresvärden.

Hej! Min hyresvärd skickar varje år i december månad ut hyresavier för nästkommande år och i den så har han också gjort en höjning av hyran. Han meddelar aldrig hyresgästerna om höjningen och döljer den i den el justering han gör den månaden, som sker varje kvartal. Det sker heller ingen förhandlingen med hyresgästföreningen. För de som inte godkänner hans förslag på ny hyra skickar han inkassokrav på själva höjning, i detta fall 150 kr per månad, vilket gör att många hyresgäster blir rädda och betalar den föreslagna hyran. Min fråga är, eftersom man inte kan skicka inkassokrav på ett förslag, kan då de hyresgäster som känt sig tvingade och som betalade hans inkassokrav dra av de 150 kr som han har begärt? Och även fortsätta att betala den hyran man betalade innan årskiftet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av det du skriver verkar det som att hyran för er hyresgäster bestäms i förhandlingar mellan hyresvärden och hyresgästföreningen. Hyresvärden kan inte bestämma sig för att höja hyran på egen hand. De hyresgäster som har betalat 150 kr för mycket kan begära att hyresvärden betalar tillbaka det belopp som motsvarar den otillåtna höjningen. Jag skulle inte rekommendera att dra av summan från framtida hyresbetalningar om det råder tvist om hur mycket hyran ska uppgå till. Var noga med att stämma av med hyresgästföreningen om det har gjorts några nya överenskommelser om hyran. Om det inte har skett bör ni bestrida hyreshöjningen.

Jag hoppas att svaret är till hjälp.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare