FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt29/09/2021

Ensam vårdnadshavare - barnvakt?

En mamma med två barn där hon är ensam vårdnadshavare gifter sig med en ny man och får ett barn. Är det ok för henne att lämna alka barnen med mannen när hon är utomlands och jobbar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din råga!

De bestämmelser som gäller för föräldrar och vårdnadshavare återfinns i Föräldrarbalken (FB). I FB 6 kap. återfinns regler om vårdnad, boende och umgänge.

Enligt 11:6 FB har vårdnadshavaren rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Vårdnadshavaren skall därvid i takt med barnets stigande ålder och utveckling ta allt större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål. Beslut om barnets mat, kläder, sovtider eller fritidsaktiviteter är exempel på beslut som vårdnadshavaren själv kan ta. Barnvakt är ett sådant beslut. En vårdnadshavare har ingen skyldighet att kontakta t.ex. den andra vårdnadshavaren när den tänker ha barnvakt (t.ex. förutsatt att vårdnaden är delad). T.ex. om man har gemensam vårdnad så finns inte heller något företräde för den andra vårdnadshavaren att få ha barnen hos sig istället för att barnen ska vara hos barnvakt när det är den andra vårdnadshavarens dagar med barnen. Då du nämnde att du har ensam vårdnad om barnen så är svaret på din fråga ja, du i egenskap av vårdnadshavare får anlita barnvakt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Minella KurjakovicRådgivare