FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt15/05/2014

Ensam vårdnad vid missbruk

Hej , jag å min ex sambo har gemensam vårdnad . Allt har funkat bra fram tills nyligen , jag har tidigare ett åtal mot mig för att ha knuffat henne i backen för ett år sen . vi bråkade om barnet Å jag vart less å knuffade henne i backen . vart dömt i tingsrätten å erkände allt , Sökte även hjälp efter de å går i dag hos psykolog och har fått diagnosen adhd , Men äter medecin å mår mycket bättre i dag , har ett fullt fungerande liv med vanligt jobb . Under tiden tm med ex sambon missbrukade vi båda cannabis i bland . Hon fortsätte även med det och vanliga cigg under graviditeten fast jag avrådde henne . hon har rökt framför vårat barn efter vi separerat & jag vart dära å klagat på de . Nu har hon även tagit in en inneboende som hon erkänt missbrukar cannabis . Och dom veckorna hon har pojken så låter hon oftast han vara på dagis fast hon inte jobbar . orolig att hon missbrukar å lämmnar dit han å inte bryr sig alls om han . Hur är mina chanser för att få full vårdnad ? Har starka bevis , inspelnignar där hon berättar att ineboenden brukar cannabis , även massor av vittnen att hon brukat under graviditeten å efter den . jag själv har vart drogfri över 1 år å lämnar drogprover för å få ut min adhd medecin .

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

I de omständigheter du anger så framgår det att barnets andra vårdnadshavare brukar droger, samt att det finns indikationer på att hon inte tar erforderlig omsorg om barnet. Enligt 6 kap. 7 § 1 stycket. föräldrabalken så ska rätten förordna om att vårdnaden ska övergå till den andra föräldern såsom ensam vårdnad ''Om en förälder vid utövandet av vårdnaden om ett barn gör sig skyldig till missbruk eller försummelse eller i övrigt brister i omsorgen om barnet på ett sätt som medför bestående fara för barnets hälsa eller utveckling....''

Enligt 4 stycket i samma paragraf ska en ansökan om ändring av vårdnaden ske genom ansökan från socialnämnden eller genom att du ansöker om ensam vårdnad enligt 6 kap. 5 § 1 stycket föräldrabalken.

Mitt råd till dig är att du tar kontakt med socialnämnden och förklarar din situationen för dem, för att få hjälp och stöd. I den mån du inte känner att de hörsammar dig, så har du möjligt att själv att ansöka om ändring till ensam vårdnad. Jag kan då i sammanhanget hänvisa dig till juridiska byrån ''Familjens jurist'' som har kontor över hela Sverige. De har lång erfarenhet av liknande frågor och i den mån din f.d sambo inte villigt lämnar över vårdnaden till dig kan de hjälpa dig driva målet i domstol.

Vill du själv läsa föräldrabalkens regler kan du göra det https://lagen.nu/1949:381

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare