Ensam vårdnad vid alkoholproblem

Vad gäller om mamman har psykisksjukdom och dricker alkohol vill ha full vårdnad?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att få ensam vårdnad krävs att tingsrätten förordnar det till den förälder som ska ha det med hänsyn till vad som är bäst för barnet och föräldrarnas möjlighet att samarbeta i frågor som rör barnet. Inför en sådan tvist inhämtar tingsrätten utlåtande från kommunens socialnämnd som utreder förhållanden båda föräldrarna lever under och under vilka förhållanden barnet kommer bo.

Har en förälder alkoholproblem och/eller andra företeelser som försvårar vårdnadens utövande (däribland sjukdomar som gör det svårt för föräldern att klara sig själv) kommer detta framgå av socialnämndens utredning och tingsrätten förordnad normalt då ensam vårdnad till den andra föräldern. Att bara dricka alkohol är inget som föranleder att man är olämplig som förälder, inte heller är sjukdomar som inte påverkar förälderns vardag eller säkerheten för barnet.

Hoppas du fått svar på din fråga, behöver du hjälp i ärendet kan du kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare