FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt03/05/2018

Ensam vårdnad om barn

Vad kan man göra när man gått på samtal hos familjerådgivning, en vända till tingsrätten och samarbetsamtal med familjerätt och han fortsätter fortfarande att inte samarbeta å håller barnen undan från mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte om ni har gemensam vårdnad men jag har i svaret utgått från att så är fallet.

Om jag tolkar din fråga rätt uppfattar jag det som att det finns samarbetssvårigheter som har pågått ett tag. Det man kan göra om man finner att situationen är ohållbar är att ansöka om ensam vårdnad om barnen. Detta framgår i 6 kap. 5 § föräldrabalken. I bestämmelsens andra stycke framgår att rätten vid sin bedömning ska fästa särskilt avseende vid föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som rör barnet. Om det råder stora samarbetssvårigheter mellan föräldrarna kan därför ensam vårdnad anses som bättre för barnen än gemensam vårdnad. Vid bedömningen kommer i så fall barnens bästa ha avgörande betydelse eftersom det i 6 kap. 2a § föräldrabalken framgår att för alla beslut om vårdnad, boende och umgänge ska barnets bästa vara avgörande. Gemensam vårdnad som vårdnadsform förutsätter därför att föräldrarna kan ha ett någorlunda okej samarbete avseende barnen och annars kan ensam vårdnad vara ett bättre alternativ.

Jag vill även uppmärksamma om att undanhålla barn från den andra vårdnadshavaren kan utgöra ett brott. I 7 kap. 4 § brottsbalken framgår att om den som gemensamt med annan har vårdnaden om ett barn under femton år utan beaktansvärda skäl skiljer barnet från den andra vårdnadshavaren eller om den som har vårdnaden om barnet obehörigen bemäktigar sig barnet och därigenom själv tar sig rätt, döms för egenmäktighet med barn.

Sammanfattningsvis kan det således finnas anledning att fundera på om gemensam vårdnad är det bästa för er och barnen. Det är oklart om ett brott har begåtts genom att endast granska frågan men jag vill ändå uppmärksamma om bestämmelsen som berör egenmäktighet med barn och i det fall du känner att du har blivit utsatt för ett brott kan du alltid kontakta polisen.

Vänliga hälsningar

Anna NilssonRådgivare