Ensam vårdnad när föräldrarna är överens

Hej Jag undrar hur det går till att få ensam vårdnad om föräldrarna är överens. Vi är skilda sen ungefär två år tillbaka och har haft gemensam vårdnad under hela tiden, men nu vill vi ändra vårdnaden. Jag vet att det fanns en kryssruta för det på blanketten för skilsmässan, och jag hoppas ju att det ska vara lika enkelt för oss att korrigera vårdnaden nu, trots att det gått lite tid sen vi separerade. Det står att för att en domstol ska ta upp en fråga om vårdnaden krävs det att en av föräldrarna söker stämning, och för att man ska ansöka om stämning måste man först ha deltagit i informationssamtal. Gäller det även när man är överens? Undrar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag att utgå från Föräldrabalken (1949:381), förkortat "FB".

Ensam vårdnad via domstol.
Som du skriver i din fråga så är det möjligt för er som föräldrar att vända er till domstol för att begära ensam vårdnad enligt 6 kap. 5 § FB. Detta vare sig ni är överens eller inte. Det vanliga är även att föräldrarna först ska vända sig till kommunen för ett informationssamtal.

Ensam vårdnad via avtal.
Eftersom ni båda är överens finns det ett smidigare sätt att nå ensam vårdnad. Enligt 6 kap. 6 § FB, om barnet står under vårdnaden av er båda, så kan ni som föräldrar avtala sinsemellan att en av er ska ha ensam vårdnad. Avtalet gäller om det är skriftligt och socialnämnden godkänner det efter att de tagit hänsyn till barnets bästa. Genom denna metoden slipper ni gå via domstol och informationssamtal.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Alexander MårtenssonRådgivare