Ensam ägare av en bostad innan äktenskap, vad händer vid en skilsmässa?

Hej. Jag e norsk og har en stuga i Sverige. Den har et värde på ca 1500000,- . Jag har inga lån på den. Jag har en svensk forlovede og vi tenker renovera stugan og bo tilsammans der. Hur løser vi det på best mulig vis? Selger jag halva til han først og så tar felles lån og renoverar? Hva måste vi tenke på ang avtal? Jag vil fremdels stå skriven i Norge fast jag bor i Sverige. E det da norsk eller svensk lag som gjelder?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gäller svensk eller norsk lag ifall ni skulle separera?

Som jag förstått det är tanken att du och din blivande make ska bo i Sverige. Huvudregeln är att det är det land ni bor i som avgör vilken lag som tillämpas vid en skilsmässa. Om ni inte avtalar om något annat blir det alltså svensk lag som styr vid en eventuell skilsmässa (3–4 § Lag om internationella frågor rörande makars och sambors förmögenhetsförhållanden).

Vad sker med huset vid en skilsmässa?

Vid en skilsmässa delas båda makarnas giftorättsgods lika. Stugan skulle i detta fall vara giftorättsgods ifall ni inte skriver äktenskapsförord (11 kap. 3 §, 7 kap. 3 § Äktenskapsbalken). Ett äktenskapsförord kan skrivas så att stugan räknas som enskild egendom och därför inte ska delas med din make efter en skilsmässa. Kraven för ett äktenskapsförord är att det ska vara skriftligt och registreras hos skatteverket. (7 kap. 3 § 2–3 st. Äktenskapsbalken).

Ifall ni tar gemensamma lån och de inte betalats innan en skilsmässa kommer de att stanna med huset. Det vill säga att den som tar över stugan även får stå kvar ensam på lånen (11 kap. 8 § Äktenskapsbalken).

Vad kan du göra nu?

Ifall du vill dela lika på hela stugan vid en eventuell skilsmässa behöver ingenting göras. Ett annat alternativ är genom ett äktenskapsförord göra så att en viss del av stugan är din enskilda egendom och resten ska delas lika. Du kan ta hjälp av vår avtalsrobot för att skriva ett äktenskapsförord. Du kan även ställa en ny fråga eller kontakta oss ifall du undrar över något annat.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander Ekegård BallinRådgivare