Enklare jobb inom juridik

Hej! Jag ska börja studera juridik i höst, men vill gärna på något sätt börja jobba inom juridiken innan dess. Finns det några tjänster, antingen på byrå eller tingsrätt, där det ej behövs någon utbildning?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad kul att du ska börja studera juridik! Tyvärr är det så att det skulle krävas riktigt bra kontakter och en massa tur för att lyckas få något jobb inom juridik utan utbildning. De "enklare" juridiska jobben på byråer och inom domstolarna brukar oftast innehas av nyligen examinerade jurister eller praktikanter som läst minst sex terminer på juristprogrammet. Sedan finns det en massa andra både betalda och obetalda arbeten som kan vara lättare att få en plats men också ger en bra inblick i den rättsliga världen. Då tänker jag särskilt på vittnesstöd vilket är oavlönat men går ut på att vara främst stöd som medmänniska för den som ska vara med om en rättegång, men också kunna förklara hur rättsprocessen går till. Du skulle även kunna arbeta inom kriminalvården på t ex häktet men då krävs viss utbildning och att redan ha studerat juridik, beteendevetenskap eller socialt arbete är meriterande. Inom kriminalvården kan man också vara obetald lekmannaövervakare och fungera som en god förebild och ett stöd för klienten genom att göra fritidsaktiviteter tillsammans och hålla regelbunden kontakt.

Att ha gjort dessa obetalda arbeten kommer även vara en bra merit för den dagen du söker jobb som en nyexaminerad jurist!

Lycka till!

Hanna KarlssonRådgivare