Ena sambon står på hyreskontraktet och vill kasta ut den andre sambon

Hej min sambo vill få mig utkastad och ska förklara läget.

Hon bodde med sin mamma i en hyreslägenhet som jag och sambon fick ta över efter hennes mamma flyttade ut. Så hon fick skriva nytt kontrakt för hyresrätten.

Vi var tillsammans då och flyttade in. Jag är folkbokförd där men ej med på hyresrätten.

Har hon rätt att kasta ut mig?

Vi har 1 barn och bott där i ca 5 år.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är vanligt problem som du beskriver, trots detta kan jag inte ge något klart och entydigt svar hur just du ska göra.

I Sambolagen (SambL) finns viss vägledning. Enligt denna lag finns det vissa möjligheter att tilldelas eller överta en hyreslägenhet från den sambon som står på kontraktet. För det första finns det möjlighet att få lägenheten tilldelad sig genom en bodelning (8 § SambL) för det andra kan man under vissa omständigheter få överta lägenhet från den andre sambon enligt 22 § Sambolagen.

I ditt fall är det nog i första hand bodelning som blir aktuell. Detta beror på att ni flyttade in tillsammans, det kallas att lägenheten förvärvades för gemensam användning och då räknas lägenheten som samboegendom och kan bodelas (3 § SambL).

Bodelar gör man efter att samboskapet upphört. I Sambolagen kan man också läsa hur ett samboförhållande upphör (2 § SambL). Då en sambo flyttar upphör samboskapet. Om du ansöker om bodelningsförrättare enligt 26 § Sambolagen ska samboskapet anses upphört. Du kan även få samboskapet att upphöra genom att ansöka om rätt att få bo kvar till dess bodelning sker enligt 28 § Sambolagen. En sådan ansökan kan man bara göra om lägenheten ingår i bodelningen, vilket den som redan nämnts verkar göra i ditt fall.

Sammanfattningsvis erbjuder Sambolagen vissa möjligheter att hantera ditt problem.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är det bara att ställa en följdfråga eller återkomma med en ny fråga.

Franck OlofssonRådgivare