Ena sambon har gått in med hela kontantinsatsen i en bostadsrätt - nu kräver den andra sambon "sin del" vid en separation. Kan sambon kräva "sin del" av bostadsrätten med stöd av sambolagen? Om samboegendom, förvärvad för gemensam användning samt dold sam

Jag och min sambo köpte en bostadsrätt tillsammans för några år sedan. Nu ska vi separera. Jag gick in med hela kontantinsatsen, utan någon som helst ekonomisk hjälp från henne att ens underlätta köpet med. Jag står ensam på lån och kontrakt. Nu kräver hon "sin del" i den här investeringen hon aldrig varit med på, och lutar sig mot sambolagen. Jag hävdar dock att det inte finns nåt dolt samägande här för henne, då hon aldrig på nåt sätt bidragit med ett ekonomiskt bidrag eller ens något som underlättat köpet.

Vem kommer få rätt i ett sånt här fall?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledningsvis vill jag understryka att det alltid är svårt och problematiskt att sia om vem som kommer "få rätt" i olika fall då flera omständigheter och fakta kan få betydelse – och beroende på om det framkommer att kriterierna i sambolagen är uppfyllda eller inte. Jag formulerar således endast ett svar utifrån den information som du gett mig.

Huvudprincipen i sambolagen är att egendom (bostad och bohag) utgör samboegendom om det förvärvats för gemensam användning (3§ sambolagen).

Vad innebär då att någonting är samboegendom eller inte?

Jo, all samboegendom ska delas om bodelning begärs (8§ sambolagen). Det ska dessutom inte bara delas, det ska dessutom delas lika om inte annan överenskommelse skett via t.ex. samboavtal (, 14§ sambolagen).

Vad innebär "förvärvad för gemensam användning"?
Det innebär att det som förvärvats under samlevnaden/sambotiden anses normalt vara förvärvat för gemensam användning. Något som förvärvats innan samlevnaden kan vanligtvis inte anses förvärvad för gemensam användning (dock finns här några undantag, men som jag inte kommer gå in närmre på).

För din del, av det du beskriver – om jag förstått dig rätt, så har bostadsrätten införskaffats för gemensamt bruk iom att du skriver att ni köpt den tillsammans under samlevnaden. Det innebär alltså att den utgör samboegendom och således ska delas lika (14§ sambolagen).

Det är inte förrän andra omständigheter/fakta visar på t.ex. att du köpt bostadsrätten innan sambotiden som det blir aktuellt med dolt samägande, som hon då, precis som du säger, i så fall har bevisbördan för tre kriterier:

- En av samborna ska ha köpt egendomen i sitt eget namn men för parternas gemensamma bruk,
- Den andra sambon ska ha tillfört ekonomiskt tillskott med avsikten att bli samägare (samt att detta ska vara gjort i samband med förvärvet/köptillfället)
- Sambon som står som ägare ska ha insett denna avsikt

I detta avseende är det precis som du säger, då kan punkt 2 komma att bli svårt för henne att bevisa (men detta endast utifrån dina uppgifter ovan). Avgörande är nämligen förhållandet vid tidpunkten för förvärvet av bostadsrätten. Men självklart beror ju detta lite mer på dina/era specifika omständigheter då det finns praxis som i vissa fall, gällande bostadsfastighet, omfattar båda parter trots att det endast varit en person som köpt fastigheten.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga Hälsningar

Evelina KarhuRådgivare