FrågaAVTALSRÄTTAvtal14/12/2018

En vvsare lämnade en skadad vägg och sneda rör efter sig men förnekar det, vad ska jag göra?

Vvsaren var och installerade en nibe vvm320 och skadade väggen och gjorde ett dåligt arbete med sneda rör och inte så ögon fallande, han sa att hans chef skulle komma ut och titta men han kom aldrig och nu förnekar de allt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du anlitat vvsaren som privatkund. Bestämmelser finns i konsumenttjänstlagen (KtjL)

Vad säger lagen?
Enligt lagen så ska en privatperson som anlitar ett företag kunna kräva att företaget utför tjänsten dels på ett fackmässigt sätt och dels att företaget under arbetet med omsorg tillvaratar kundens intresse. ()

Innebörden av fackmässigt brukar beskrivas som att företaget ska uppfylla det som företaget och privatpersonen kommit överens om när ni ingick ett avtal med varandra.
Innebörden av att med omsorg tillvarata kundens intresse brukar beskrivas som att företaget ska diskutera med kunden om vad som är lämpligt i situationen tjänsten utförs utifrån den yrkeskunskap företaget har.

Vad gäller i ditt fall?
Ditt fall verkar vara ett typfall av att företaget utfört tjänsten du beställt felaktigt. (9§ första stycket ) Enligt min mening kan det i vart fall inte vara fackmässigt att lämna en skadad vägg efter sig. Skadan borde åtgärdats.

Angående de sneda rören och utseendet av dem är bedömningen lite mer oklar. Om du tillsammans med företaget inte diskuterat rörens utseende innan ni slöt avtalet så borde företaget i vart fall diskuterat fram en lösning med dig om lämplig placering av rören och hur olika placering hade kunnat påverka rörens utseende.

Hur ska du gå tillväga nu?
Du beskriver att du pratat med företaget om skadan och att de förnekar det. Som konsument har du rätt att kräva att företaget ska lösa felet. Du har också rätt att hålla inne betalningen tills felet är löst. (16§) Utöver rätten att kräva att företaget ska lösa felet så har du som konsument också rätt att kräva skadestånd av företaget för felet. (31§)

Utifrån vad jag skrev ovan är det i vart fall inte fackmässigt att lämna efter sig en skadad vägg. Mitt råd är att vända dig till företaget igen och informera om dina rättigheter. Väljer de att förneka vidare så är mitt råd att du anmäler dem till konsumentverket. Du kan läsa mer om det här.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss!

Sandra LundinRådgivare