FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt03/06/2013

En särskild förordnad vårdnadshavares skyldigheter

Hei Har man som tillförordnad vårdnadshavare försörjning plikt för barnet?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god uppfostran, se kap 6 1 § föraldrabalken (1949:381) (FB). När rätten har anförtrott vårdnaden till en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare så står barnet under vårdnad av den eller de, kap 6 2 § 1 st FB. En vårdnadshavare ska bland annat se till att barnet får tillfredsställande försörjning och utbildning, kap 6 2 § 2 st FB. Det är föräldrarna till barnet som ska svara för barnets underhåll, kap 7 1 § 1 st FB. En  vårdnadshavare, även en särskilt tillförordnad vårdnadshavare får företräda barnet i frågor om underhållsbidrag, 7 kap 2 § 4 st FB. Vidare är den som har anförtrotts vårdnaden också förmyndare för den underårige, kap 10 3 § 1 st FB. En förmyndare har rätt att erhålla ersättning för uppdraget samt för de utgifter som har varit påkallade för uppdragets fullgörande, kap 12 16 § 1 st FB. Beslut om ersättning på grund av uppdraget och andra kostnader tas av överförmyndaren, kap 12 16 § 2 st FB.

Slutsatsen av det ovan skrivna är att försörjningsplikten är knuten till föräldraskapet och inte till vårdnadshavaren, således är det barnets föräldrar som ska försörja barnet även om det är någon annan som är barnets vårdnadshavare. En  vårdnadshavares främsta uppgift är att tillgodose barnets bästa och dess personliga förhållanden, samt åstadkomma en trygghet och stabilitet i barnets liv.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Har du följdfrågor i ärendet, och eller andra juridiska frågor är du självklart välkommen att kontakta oss igen.

Bästa hälsningar,

Essie MalkocRådgivare