FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott04/06/2018

En person har hotat med att polisanmäla mig. Vad ska jag göra?

Kan jag göra en polisanmälan om eventuellt falsk angivelse?En person hotade med att polisanmäla mig, men polisen får inte uppge om jag är polisanmäld för att skydda anmälaren. Om ärendet inte drivs vidare så får jag aldrig reda på att jag varit polisanmäld.

Kan jag lämna in en polisanmälan om eventuellt falsk angivelse, eller blir det falsk angivelse om det inte kommit in en polisanmälan...?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Att exempelvis polisanmäla en person som är oskyldig är falsk tillvitelse. Jag kommer först att gå igenom vad falsk tillvitelse innebär, och därefter ge råd om vad du kan göra nu.

Falsk tillvitelse

Brottet falsk tillvitelse regleras i Brottsbalken 15 kap 7 § (här). Falsk tillvitelse innebär att någon anmäler en annan person som är oskyldig för att ha begått ett brott. Oftast handlar det om att någon gör en polisanmälan hos polisen men det kan även avse andra myndigheter. Den som anmäler ska ha skälig anledning att tro att den som blir anmäld (det vill säga offret) är oskyldig.

Vad du kan göra nu

Du skriver att en person har hotat med att polisanmäla dig, och undrar om du kan göra en anmälan om eventuellt falsk angivelse. För att kunna anmäla någon för falsk tillvitelse krävs att brottet har skett, så i nuläget (det vill säga om personen inte har gjort någon polisanmälan) kan du inte polisanmäla personen för falsk tillvitelse.

I min svar har jag utgått från att det inte har skett liknande incidenter tidigare. Om personen ifråga polisanmäler andra obefogat vid upprepade tillfällen kan det exempelvis röra sig om brottet ofredande, se Brottsbalken 4 kap 7 § (här).

Jag rekommenderar att du kontaktar polisen för vidare rådgivning, och frågar vad du ska göra om personen gör en obefogad anmälan mot dig.

Om du har fler frågor rekommenderar jag att du ringer till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare