FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag17/01/2024

En hembudsklausul har tagits upp både i aktieägaravtalet och bolagsordningen – vad gäller?

Hej! Jag är delägare (50%) i ett svenskt aktiebolag(2 ägare) och har en fråga kring hembud. Det finns två olika skrivningar kring hembud, ena skrivelsen står i bolagsordningen och den andra i vårt aktieägaravtal. Min fråga, vilken av dessa gäller? Är det skrivningen i bolagsordningen eller aktieägaravtalet? Texterna är längre än 1500 ord, annars hade jag skickat båda texterna.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det så att det finns två hembud, en i bolagsordningen och ett i ett aktieägaravtal och du undrar vilken av dessa som har företräde. För att besvara din fråga blir aktiebolagslagen (2005:551) (hädanefter "ABL") relevant att beakta.

Den principiella skillnaden mellan ett aktieägaravtal och bolagsordningen är att aktieägaravtalet enbart binder parterna i avtalet medan bolagsordningen även binder aktiebolaget. Denna principiella skillnad kan möjligen verka något krystad eftersom parterna i aktieägaravtalet och ägarna i aktiebolaget i ditt fall är samma personer. I teorin kan det dock få betydelse eftersom ABL sätter upp vissa hinder beträffande vad som får tas upp i bolagsordningen samtidigt som det i princip råder avtalsfrihet beträffande vad som får tas upp i ett aktieägaravtal.

För att mer konkret besvara din fråga vill jag framhäva att det är relativt ovanligt att i aktieägaravtal ta upp hembudsklausuler, i realiteten sker det dock att att avtalsbestämmelser, som i realiteten är förköpsförbehåll, åsätts rubriken “Hembud”. En första rekommendation är således att noga granska utformningen av aktieägaravtalet och utreda om det verkligen rört sig om en hembudsklausul och inte t.ex. ett förköpsförbehåll. Anledningen till att det i aktieägaravtal är ovanligt att ta med hembudsklausuler har att göra med att aktieägaravtal enbart binder parterna i avtalet och således inte en utomstående. Detta innebär att en förvärvare, som inte är part i aktieägaravtalet, inte har någon skyldighet att hembjuda aktier som denne förvärvat i enlighet med aktieägaravtalet. Detta skiljer sig från när en hembudsklausul tagits upp i bolagsordningen. Det framgår nämligen uttryckligen i ABL att det är möjligt att begränsa aktiers fria överlåtbarhet genom att i bolagsordningen införa en s.k. hembudsklausul (se 4 kap 7 och 27 §§ ABL). Denna hembudsklausul blir då gällande och ska respekteras av en förvärvare av aktierna oberoende av om denne är part i aktieägaravtalet eller inte.

Sammanfattningsvis har jag alltså svårt att se hur en hembudsklausul i ett aktieägaravtal ska kunna ges någon verkan i ett fall som du beskriver (undantaget hade varit om den utomstående förvärvaren inträder i aktieägaravtalet). Redan av detta skäl torde det kunna konstateras att hembudsklausulen i bolagsordningen får företräde framför hembudsklausulen i aktieägaravtalet. Med detta sagt hoppas jag att mitt svar har varit till hjälp. Om det kvarstår några frågor är du självklart välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline! Om du har några frågor angåede mitt svar kan du nå mig på Hugo.Clemedtson@lawline.se

Hugo ClemedtsonRådgivare