En fråga om lagstöd för att bestrida debitering till följd av påstått ingått avtal.

Hej,

Vad heter paragrafen och kapitel som seger att Ab kan inte debitera mig utan avtal?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett aktiebolag kan givetvis inte debitera dig för något som ni aldrig träffat ett avtal om. Eftersom det rör sig om en avtalsfråga återfinns svaret i Avtalslagen. Det rättsliga stöd du har att tillgå för att bestrida debiteringen är 1 § avtalslagen.

Avtal ingås enligt anbud-acceptmodellen

Huvudregeln inom svensk avtalsrätt är att avtal sluts enligt anbud-acceptmodellen. Denna modell återfinns i 1 § Avtalslagen och bygger på att ett avtal sluts genom att parterna i ett avtal lämnat varsin viljeförklaring och dessa viljeförklaringar stämmer överens med varandra. Aktiebolaget i fråga måste alltså framfört ett erbjudande till dig och du måste ha tackat ja till erbjudandet för att ett avtal ska anses vara ingånget.

Aktiebolaget har bevisbördan för att det föreligger ett avtal

Det föreligger normalt sett inga formkrav för att ett avtal ska anses föreligga. Undantag finns dock och krav på skriftlighet förekommer. Bland annat föreligger ett sådant krav vid hyresavtal men eftersom jag utgår från att det rör sig om ett vanligt köpeavtal kommer jag inte gå in närmare på i vilka fall det föreligger formkrav. Att det som utgångspunkt inte föreligger några formkrav innebär att även muntliga överenskommelser kan utgöra ett avtal. Den som anser att det föreligger ett avtal har dock bevisbördan för detta. I detta fall åligger det alltså på aktiebolaget att kunna bevisa att ni ingått ett avtal vid ett eventuellt tvistemål i domstol. Är det ett muntligt avtal som aktiebolaget anser att ni ingått innebär detta givetvis att bevisningen blir svårare för aktiebolaget att lägga fram.

Då jag vet för lite om omständigheterna kring det påstådda avtalets ingående kan jag inte uttala mig om ett avtal faktiskt kan anses ha ingåtts mellan er eller inte. I det fall du känner dig trygg i uppfattningen att det inte föreligger något avtal bör du återigen vända dig till aktiebolaget i fråga och hävda att det inte föreligger eller någonsin förelegat några överenskommande viljeförklaringar mellan er. Med hjälp av en hänvisning till anbud- acceptmodellen som återfinns 1 § AvtL kan du på så vis hävda att ett avtal aldrig slutits och att du inte kan debiteras för det som aktiebolaget kräver av dig.

Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga och jag önskar dig all lycka till!

Trevlig helg,

Jennifer ErikssonRådgivare