FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt17/09/2018

En fördel att inte samarbeta i en vårdnadstvist?

Hej Lawline. sitter i vårdnads tvist med en som gör allt för o försvåra o jävlas låter mig inte träffa sonen och hänvisar till rutiner ? rutiner ja haft i 1.5 år att träffa han nu vill hon inte att ja träffar han på 14 dagar. och såg att hon bytt dagis tider till 8.15-18.30 och hon vet att ja slutar 15.00. hon vägrar gå med på nåt o går när vi ska pratas ja erbjöd henne att vi skulle gå på samarbete samtal . nu i helgen va hon ute och i stället för ja skulle få ha sonen som ja knappt få träffa lämnar hon honom till hennes mamma. ibland skiter hon i o ta med hans leksaker vagn och annat o tror hon straffar mig men hon fattar inte att det går ut över honom. vi ska till tingsrätten snart. advokaten sa att ja inte ska hämta han på dagis fast lång dagar först efter vi är klara. är det till hennes fördel att hon inte samarbetar och håller sonen borta från mig?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du vill veta om det är till fördel för din sons mamma i er kommande vårdnadstvist att inte samarbeta med dig.

Svaret på din fråga är absolut nej. Det är inte till hennes fördel på något sätt att hon inte vill samarbeta med dig. Det framgår i 6 kap. 2 a § Föräldrabalken (FB) att alla beslut som fattas angående vårdnad, boende och umgänge med ett barn har alltid sin utgångspunkt i vad som anses vara bäst för barnet. Det anses alltid vara bäst för barnet att dess föräldrar kommer överens och håller sams, det vill säga att de kan samarbeta i frågor rörande barnet. Att du exempelvis har föreslagit att ni ska gå på ett samarbetssamtal är en utmärkt åtgärd för att försöka komma till rätta med den konflikt ni verkar ha. Det är absolut till hennes nackdel att hon inte vill delta i något sådant samtal.

Det är alltså i allra högsta grad till nackdel för din sons mamma och hon vägrar samarbeta med dig. Det du kan göra både nu och i framtiden är att alltid sätta ditt barns behov först och undvika konflikter i den mån det går.

Lycka till i framtiden och hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Maja QvarnströmRådgivare