FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt11/11/2018

En förälders önskemål om vårdnadshavare vid dödsfall

Hej, jag är ensamstående pappa då mina barns mamma valde att inte leva längre.

Nu har jag kommit till den punkten då man blir orolig vad som händer med barnen om jag dör. Min önskan är att min vän ska ta hand om barnen, men var skriver jag och vad ska jag skriva för att barnen ska hamna i rätta händer?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna angående vårdnad av barn finns i 6 kap. föräldrabalken (FB).

Om en förälder går bort (som tyvärr skett i ert fall, vilket jag beklagar) och båda föräldrarna hade vårdnad över barnen, går vårdnaden över till den efterlevande föräldern enligt 6 kap. 9 § FB. Om även den föräldern skulle gå bort ska rätten på anmälan av socialnämnden anförtro vårdnaden (om det är lämpligt) åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare.

Det finns möjlighet att önska att någon specifik ska få vårdnaden över barnen om du skulle gå bort, enligt 6 kap. 10 a § st. 4 FB. Detta gör du genom att skriva ett testamente och ange din vän som den person du önskar barnen ska hamna hos. Rätten kommer trots det att behöva göra en lämplighets bedömning över den personen du önskat, men rätten kommer att ta hänsyn till din vilja när de ska förordna över en vårdnadshavare till barnen.

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare