En BRF får endast neka en uppsättning av en markis om det är motiverat

Kan en BRF neka mig att sätta upp en markis på min balkong?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I princip får en bostadsrättshavare inte företa någon ändring utanför sin lägenhet. De delar som finns utanför lägenheten bestämmer föreningen över, varav tillstånd krävs för att vidta någon förändring. En balkong anses vara utanför lägenheten vilket innebär att föreningen har en möjlighet att neka en uppsättning av en markis. Dock får inte styrelsen vägra att medge tillstånd till en åtgärd som inte är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen (7 kap 7 § bostadsrättslagen). Du bör således få beslutet motiverat varför en markis skulle anses utgöra en sådan påtaglig olägenhet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare