Elevinflytande i skolans verksamhet

Jag undrar om man kan stämma sin skola på grund av att de slösar på resurser som är oerhört omiljövänliga? Vi ska äta med papperstallrikar och plastbestick (samt dricker vi ur plastmuggar) som vi direkt slänger efter måltiden då det pågår en renovering av vår matsal under ett års tid. Det finns hållbarare allternativ och jag förstår inte varför man inte kan transportera vanliga tallrikar och bestick på samma sätt som man transporterar maten till den temporära matsalen. Jag som miljövän mår dåligt över hur man kan låta detta hända.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Först och främst vill jag säga hur roligt det är att höra att du är engagerad i hållbar utveckling och att du vill göra något åt bruket av engångstallrikar och dylikt i din skolmatsal.

En framkomlig väg för att motverka din skolas bruk av engångstallrikar och liknande är att utnyttja dina möjligheter som elev att påverka skolans verksamhet. Skolan har nämligen skyldighet att ge dig som elev inflytande över utbildningen, arbetsmiljön och verksamheten i övrigt, vilket framgår av Skollag (2010:800) 4:9 första stycket. Detta inflytande kan utövas på flera olika sätt. I första hand kan du vända dig till skolans rektor med dina synpunkter. Som rektor så ansvarar han eller hon för skolans verksamhet, arbetsmiljö och rutiner. Om rektorn inte lyssnar eller gör tillräckligt så kan du i andra hand vända dig till skolans huvudman, det vill säga kommunen (Skollag 2:2 första stycket). De flesta kommuner har för övrigt ställt upp miljömål eller ställt sig bakom regionala eller nationella miljöplaner, vilket talar för att din kommun bör vara lyhörd för dina synpunkter. Om skolan däremot är fristående så har den en enskild huvudman (Skollag 2:5 första stycket). Du kan fråga din lärare eller rektor om du är osäker på vem som står som huvudman.

En annan möjlighet för att utöva inflytande är att du vänder dig till din elevföreträdare i elevrådet, eller att du själv ställer upp som sådan. En elevföreträdare har rätt att under skoltid behandla frågor av gemensamt intresse, liksom till ledighet från skolarbetet för att företräda eleverna. Om företrädaren har gått miste om undervisning på grund av fullgörandet av uppdraget så har denne också rätt att erbjudas kompensation (Skollag 4:10-11).

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare