Ekonomi mellan sambor - vad är rimligt att betala?

För cirka 4 år sedan flyttade jag och mitt ex in tillsammans. Vi köpte en lägenhet med hjälp av hennes föräldrar (hennes pappa stod för kontantinsatsen och hon och hennes mamma tog halva lånet var då jag inte kunde låna vid den tidpunkten.

Vi har skrev ett samboavtal men inget skuldbrev till den amortering som betalats av. Vi har delat lika på precis allt (ränta, hyra samt amortering) och tanken var alltid att jag skulle ta över halva lånet men det tog slut innan.

Som jag och mitt ex förstod det så skulle jag få tillbaka den amortering jag betalat under dem 4 åren vi bodde i lägenheten men det ställer hennes mamma sig emot. Hennes jurist säger:

"Den del som Albin har betalt är ju en boendekostnad och den medför inte att han får någon bodelningsrätt p g a det. Det är få förunnat att bo gratis och det är rimligt att Albin är med och delar på kostnaderna."

Min fråga är, finns det någon chans att få tillbaka den summa jag nu betalat av på deras lägenhet.

Tack på förhand!

Vänligen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Detta är kanske inte en direkt juridisk fråga men jag ska reda ut detta och förklara vad jag anser är rimligt. Detta handlar om hur två sambos ska betala när den ena parten äger en lägenhet. När det kommer till ekonomi i ett förhållande - hur man ska betala räkningar, maten, lägenheten osv. finns det många olika sätt att lösa denna fråga. En del förespråkar att den part som tjänar mer, även ska betala mer. Exempelvis om en part tjänar 60 % av den gemensamma inkomsten ska betala 60 % av hushållet ekonomiska utgifter. Som jag uppfattar dig äger inte du lägenheten utan din sambo, ni har friskrivit lägenheten med ett samboavtal. OBS! om inte verkar det som att ni har köpt lägenheten för att ni ska bo där gemensamt och tekniskt sett spelar det ingen roll vem som faktiskt köpt lägenheten och du har i sådana fall rätt till halva lägenheten, se 3 § och 14 § Sambolagen.

Vad är rimligt att betala?

Som sagt alla gör olika när det kommer till hur ekonomin ska fördelas inom ett förhållande och här finns det inga rätta eller felaktiga juridiska svar. Rimligt kan jag tycka är att man är med och betalar för hushållet. Men är det rimligt att betala amortering på ett lån som din sambo kommer få (förhoppningsvis) tillbaka den dagen hon säljer lägenheten? Det du faktiskt hjälper till med är att betala av hennes skuld på ett lån. Enligt min personliga åsikt tycker jag tycker jag inte att en sambo som inte äger lägenheten ska betala på amorteringarna, eftersom det inte gynnar dig som part. Andra typer av kostnader tycker jag enligt min personliga åsikt att man ska betala, exempelvis månadsavgiften för bostadsrätten och räntan på bostadslånet.

Sammanfattning

Uppdelningen hur sambor ska göra med ekonomin i ett förhållande är aldrig enkel och det finns inga rätta juridiska svar för hur ett par ska göra. Det finns heller ingen lag som reglerar detta område utan detta är något som samborna får reda ut sinsemellan. Tyvärr finns det heller ingen lag som kan ge dig rätten att få tillbaka dina pengar. Om jag var du hade jag pratat med min före detta sambo och sagt att det inte är rimligt att du inte ska få tillbaka något på de amorteringar som du faktiskt varit med och betalat, att du kanske kan få en viss procent vid försäljning. Det har dock varit rimligt enligt min åsikt att du betalat räntorna och hyran. Men amorteringar kan jag tycka är fel, därmed håller jag inte med advokaten. Självklart ska det inte vara gratis att bo någonstans, men det är fel att du ska betala amortering när det är en kostnad som hon högst troligen kommer få i vinst på vid en försäljning.

Hoppas du fått svar på din fråga och det är bara att höra av dig igen om du har fler frågor!

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare