FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/05/2019

Eget bodelningsdokument

Jag och min fru kommer ev att skilja oss och tänker då sälja vårat gemensamma hus som vi äger till 50% var. Jag har skulder hos KF och min fru har CSN-skulder. Vi har skrivit äktenskapsförord tidigare där vi har reglerat egna/privata tillgångar så det ända som egentligen är giftasrätt/bodelas är huset. Kan vi om vi är överens båda 2 exempelvis skriva bodelningsdokument och själva välja att dela ev vinst på huset 50/50 eller 60/40 ? Eller måste vi ta upp våra skulder hos CSN/KF även om vi själva är överens om allt ?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline!

Bra att ni reglerat era egendomar och kommer överens!

Enligt äktenskapsbalken 9 kap. 1 § så kan nämligen parterna avtala om att utforma sin bodelning efter egna önskemål. Lagstiftaren har ansett att det i första hand ska vara möjligt för parterna att komma överens själva! Det viktiga är att makarna upprättar en skriftlig handling om bodelningens innehåll och att parterna undertecknar den enligt äktenskapsbalken 9 kap. 5 §.

Hoppas ni fått svar och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare