Egenmäktigt när någon flyttar på annans cykel

Hej!

En cykel jag fått, med punka, lite rost och ett trasigt lås, ställde jag in i hyresgästernas cykelförråd, efter ca 2 månader ser jag att den står ute på gården i ett cykelställ, ser cykeln 18e oktober, nu har det kommit in ett släp som står bredvid garaget såg att hyresägaren till huset kom med den, ikväll öppnar jag ena sidan och jag tittar in i det presenningstäckta släpet och ser min cykel slängd där med annan skit!!

(Till saken hör att det finns en surgubbe som springer runt o pilar med allt o inget, vet ej om han är anlitad av ägaren ....?) Men man ska väl bli informerad innan ens saker försvinner ???

Vad gör jag ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Generellt om egenmäktigt förfarande

För att egenmäktigt förfarande ska föreligga krävs det att en handling har resulterat i att viss sak inte längre kan disponeras (innehas), eller användas av besittaren (den person som har rätt till föremålet) på samma sätt som denne tidigare haft möjlighet att göra.

Det finns tre slags gärningar som kan betecknas egenmäktigt förfarande (8 kap. 8 § brottsbalken). Den första gärningen är att någon olovligen tar eller brukar något som tillhör annan, men inte har för avsikt att behålla det tillgripna, exempelvis göms det tillgripna undan så att ägaren hindras använda det.

Den andra gärningen består av att utan tillgrepp rubba någons besittning till något. Med detta menas att man gör något som försvårar för besittaren att använda egendomen som tidigare. Exempel enligt lagtexten är att man anbringar ett lås, alltså låser fast besittarens egendom.

Den tredje gärningen som utgör egenmäktigt förfarande är att med våld eller hot om våld hindra någon annan i dennes utövning att kvarhålla eller taga något. Exempelvis kan nämnas att en hantverkare som reparerat ett föremål vanligtvis har rätt att kvarhålla föremålet tills betalning sker. Egenmäktigt förfarande utgörs i sådana fall av att någon med våld eller hot om våld hindrar utövandet av en sådan rätt. Situationen kan också omvänt vara att hantverkaren tror sig ha rätt att kvarhålla något (fast denne inte har sådan rätt) och på så sätt gör sig skyldig till egenmäktigt förfarande.

Skadegörelse

Har din cykel även förstörs är det möjligt att även brottet skadegörelse föreligger (12 kap. 1 § brottsbalken).

Råd

I detta fall föreligger i alla fall åtminstone egenmäktigt förfarande.

Jag föreslår att du kontaktar polisen och berättar vad som hänt och anmäler händelsen. Polisen kan du nå på telefonnummer 114 14.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare