Egenmäktigt förfarande och envarsgripande

Hej, jag har läst lite kring egenmäktigt förfarande och envarsgripande.

BrB 8:8 om egenmäktigt förfarande har fängelsestraff i sin straffskala innebär detta att envasrgripande gäller?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett kort svar på din fråga är ja, envarsgripande är möjligt när det gäller egenmäktigt förfarande, 8 kap. 8 § brottsbalken.

När får man envarsgripa någon?

Ett envarsgripande är ett gripande som namnet syftar till, ett gripande som envar får göra, dvs. alla får utföra sådant gripande. Bestämmelsen som reglerar envarsgripande finns i 24 kap. 7 § andra stycket första meningen, rättegångsbalken. Den andra meningen ger envar rätten att gripa den som är efterlyst för brott. För båda typerna av gripanden ska den gripne skyndsamt lämnas över till polis. Bestämmelsen är inte tvingande, utan uttrycker en rättighet. Det innebär, så länge man inte har handlingstvång på grund tjänstebefattning, får välja att inte gripa någon.

Det finns 3 förutsättningar som behöver vara uppfyllda för att man ska få utföra ett envarsgripande. Först behöver ett brott ha begåtts, som har fängelse i straffskalan, och att man ha påträffat personen på bar gärning eller flyende fot. Att det finns fängelse i straffskalan betyder att brottet ska kunna leda till fängelse, inte att det faktiskt kommer göra det.

Det behöver påpekas att vissa barn inte kan gripas med stöd av 24 kap. 7 § rättegångsbalken. För att förtydliga. Ett barn under 15 år kan inte gripas av rättegångsbalkens bestämmelse, barnet faller utanför bestämmelsen. Istället blir 35 § i lagen med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare tillämplig. Bestämmelsen är lik den i rättegångsbalken, men tillämpas på en unga lagöverträdare, barn under 15 år.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga! Du är varmt välkommen att ställa fler frågor.

Joel ÅkerlindRådgivare