Egenmäktigt förfarande

Hej Jag har en bekants baggage och enstaka tillhörigheter hemma i min bostad. Jag har försökt få ägaren att hämta dessa och även erbjudit mig att köra dessa till en adress där hon har sin folkbokföringsadress. Men Jag får ingen respons/återkoppling på frågan. vad kan Jag göra för att bli av med detta utan att bryta mot någon lag.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Jag förstår att det är en ganska svår situation som ni hamnar i om personen inte är åtkomlig och inte hämtar sina saker. Eftersom du ej är ägare till sakerna kan du göra dig skyldig till olovligt förfogande (10 kap. 4 1 Brottsbalken) om du helt enkelt skulle slänga bort dem. Kör du hem sakerna till en adress kan du istället förmodligen bli skyldig till egenmäktigt förfarande eftersom du på så sätt skulle rubba ägarens besittning (8 kap. 8 § Brottsbalken).

Å andra sidan kan man nog även se det som att den här personen i fråga gör sig skyldig till egenmäktigt förfarande, då han/hon genom att ha kvar sina saker hos dig, rubbar din besittning till din bostad eftersom dess användbarhet begränsas.

Det du kan göra är att ansöka till kronofogden om särskild handräckning. Mer information om detta finns på Kronofogdemyndighetens hemsida, här: https://www.kronofogden.se/Sarskildhandrackning.html). I praktiken kan detta, om det beviljas, innebära att personen helt enkelt blir skyldig att hämta sina saker. Beslutet kan också verkställas på annat sätt.

Innan detta blir aktuellt, kan det vara en bra idé att återigen försöka att komma i kontakt med personen. Egenmäktigt förfarande är ett brott, och du kan polisanmäla det. Eftersom båda säkert gärna undviker ett sådant utfall, kan det vara bra att diskutera den saken med din bekant.

Vänligen

Hanna MustafaRådgivare