FrågaFAMILJERÄTTBodelning01/04/2014

Egendomsfördelning vid äktenskapsskillnad

Hej! Jag är sambo och har två barn sedan tidigare äktenskap. Min sambo har inga barn. Jag äger huset vi bor i, men vi funderar på att gifta oss och därmed får väl min make automatiskt giftorätt till huset? Betyder det att vid en ev separation har han rätt till halva huset? Det är bra i så fall, för det är så vi vill ha det. Vad händer om jag dör? Hur stor del ärver min blivande make av mig och hur stor del ärver barnen? Blir det en tredjedel var eller ärver min make 50% och barnen delar på 50%?

Lawline svarar

Hej och tack för dina frågor

När ett gift par separerar och begär äktenskapsskillnad (skilsmässa) ska en bodelning göras, utgångspunkten för vad som ingår i delningen ligger i egendomsförhållandet vid tidpunkten äktenskapsskillnaden samt vad av makarnas egendom som utgör giftorättsgods enligt Äktenskapsbalken (ÄktB) 7 Kap. 1§, 9 Kap. 2§ och 10 Kap. 1§. I bodelningen igår alltså giftorättsgods vilket förenklat kan sägas utgörs av makarnas egendom som inte uttryckligen genom äktenskapsförord, förbehåll vid gåva eller arv med förbehåll ska vara enskild egendom.
Ditt hus kan således bli del av detta giftorättsgods.

Enligt reglerna i ÄktB 11 kap innebär detta dock inte per automatik att huset kommer delas i mitten mellan dig din make - vid bodelningen görs först en andelsberäkning och sedan en skuldtäckning för er, var och en för sig (alla dina tillgånga räknas samman och ev. skulder räknas av). Den summan av vardera makes egendom som återstår efter skuldtäckning räknas sedan samman och delas lika mellan dem, makarna får därmed lika stor del (ekonomisk) av giftorättsgodset. Efter denna beräkning ska en lottläggning göras, vilket innebär att makarnas egendomar fördelas på lotter och varje make har rätt att på sin lott få upp till den beräknade (ekonomiska)andelen av giftorättsgodset. Vid lottläggningen har varje make rätt att i första hand få sin egendom på sin lott, eller sådan egendom som hen önskar. Om ni gifter er kommer således ditt hus kunna ingå i beräkningen av dina tillgångar (din del av giftorättsgodset) och därmed kan din make få rätt till en ekonomisk del av huset, beroende på hur mycket tillgångar som ni vardera för in i bodelningen.

Om du skulle avlida efter att du och din sambo gift er kommer din make att ha rätt till din kvarlåtenskap endast om dina barn väljer att avståsitt arv till förmån för din make. Dina barn är bröstarvingar och därmed de enda egala arvingar till din kvarlåtenskap (då ni inte har gemensamma barn), väljer dina barn att avstå sitt arv till förmån för din efterlevande make har de sedan rätt till efterarv (en sådan stor andel i den efterlevande makens totala förmögenhet, som utgjorts av ditt arv). Detta finns att läsa i Ärvdabalkens 3 kap.

Länk till Äktenskapsbalken finns https://lagen.nu/1987:230

Länk till Ärvdabalken finns https://lagen.nu/1958:637

Hoppas du fått svar på dina frågor

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare