FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/02/2016

Egendom som trätt i stället för enskild egendom vid bodelning

Hur hanteras enskild egendom som använts under äktenskap till att bygga t.ex garage. Tas det någon hänsyn till det vid bodelning?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågor om enskild egendom och bodelning regleras i Äktenskapsbalken (ÄktB). Som du kanske vet så är all egendom som inte är enskild egendom så kallat giftorättsgods enligt 7:1 ÄktB. I bodelningen ingår bara giftorättsgodset enligt 10:1 ÄktB och den enskilda egendomen lämnas alltså utanför bodelningen.

När det gäller egendom som träder i stället för enskild egendom, till exempel genom att den enskilda egendomen används till att bygga ett garage, så blir den egendom som träder i stället för den enskilda egendomen (garaget) också enskild egendom. Detta framgår av 7:2 p 6 ÄktB och gäller så länge inget annat föreskrivits gällande den enskilda egendomen som används till att bygga garaget. Om även tillgångar som utgör giftorättsgods används för att bygga garaget så kommer garaget utgöra både enskild egendom och giftorättsgods. Sådan blandad egendom behandlas olika i bodelningen beroende på hur stor andel enskild egendom respektive giftorättsgods som använts.

Sammanfattningsvis är det alltså så att egendom som träder i stället för enskild egendom hanteras som enskild egendom och ingår därför inte heller i en bodelning.

Vänligen,

Matilda CroneRådgivare