FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/01/2017

Egendom som ska tas upp i bouppteckningen

Min fru har avlidit. Vi har inga gemensamma barn. Hon har två barn från tidigare äktenskap, och jag likaså. Hon ägde huset som vi bodde vi. Jag har enskilt köpt en fastighet där jag har min företagsverksamhet och även enskilt köpt en villa som min dotter bor i. Vad händer vid bouppteckningen? Ska min enskilda egendom tas upp i detta? Vi har inte skrivit något äktenskapsförord eller testamente.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Er egendom är giftorättsgods om den inte gjorts till enskild egendom. Den kan ha gjorts till enskild egendom genom äktenskapsförord eller testamente, eller kan vara enskild egendom på grund av att man fått den i gåva eller arv med villkoret att den ska vara den ena makens enskilda egendom. Enskild egendom kan också vara egendom som trätt istället för nyss nämnda egendom (s.k. surrogat).

Då ni varken har äktenskapsförord eller testamente utgör därför fastigheten där du har din företagsverksamhet och villan din dotter bor i giftorättsgods och ska således tas upp i bouppteckningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Andrea SedvallRådgivare