Egendom förvärvat innan samboförhållande

Hej jag köpte för några år sedan en lägenhet. Skall nu flytta ihop med min flickvän som inte varit med och betalart. Om hon byter adress har hon då någon rätt till halva lägenheten om vi flyttar isär. För hon står väll inte som ägare bara för hon är folkbokförd på adressen. Hon kommer fortsättningsvis inte betala på lägenheten heller.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När ni blir sambor så delar ni enligt lag på bostad och bohag (saker i hemmet) som

1. ni har köpt för gemensamt bruk,

2. från och med den tidpunkt som ni inledde ert samboförhållande.

Har du köpt lägenheten innan hon har flyttat in så kommer den alltså inte att delas mellan er vid eventuell separation. Detta framgår av 3 § sambolagen. Folkbokföring påverkar inte bedömningen. Notera även att ni kan komma överens om annat än ovan genom ett samboavtal.

Med vänliga hälsningar,

Soroosh ParsaRådgivare