FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/08/2018

Egendom förvärvad innan giftmål ska också ingå i bodelning vid skilsmässa

Hej

Har nyligen skilt mig och min man stod skriven på den ena bilen, han skrev då över bilen på sin mamma så att jag inte ska kunna ta del av den, det finns inga lån på bilen.

Han har gjort detta under våran pågående skilsmässa och hävdar att han ägde bilen innan vi gifte oss, stämmer det att den inte ska ingå i våran bodelning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I en bodelning ska all egendom som är giftorättsgods ingå (10 kap 1 § äktenskapsbalken). Vad som är giftorättsgods bestäms negativt. Det är nämligen så att allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods (7 kap 1 § äktenskapsbalken). Egendom kan bli enskild genom t.ex. ett äktenskapsförord eller att en av makarna fått egendom i gåva med förutsättningen att detta ska vara hens enskilda egendom (7 kap 2 § äktenskapsbalken). All annan egendom ska alltså ingå i en bodelning, och detta oavsett om man köpt egendomen innan giftmålet eller efter. Så länge bilen inte är enskild egendom ska den alltså ingå i er bodelning.

En bodelning ska göras enligt de egendomsförhållanden som förelåg då talan om skilsmässa väcktes (9 kap 2 § äktenskapsbalken). Detta innebär att all den egendom som ni hade innan talan väcktes ska omfattas, medan egendom som ni har förvärvat efter talan väcktes inte ska omfattas. Varje make har ett redovisningsansvar gentemot den andra maken, d.v.s. måste redovisa för den egendom man har hand om (9 kap 3 § äktenskapsbalken). Ifall någon av makarna gör sig av med egendom som ska ingå i en bodelning kompenseras detta genom att det uppkommer en s.k. redovisningsfordran. Även fast egendomen inte finns kvar längre kommer den ändå räknas med i bodelningen, och sedan räknas av på din före detta makes lott. Bilen ska alltså räknas med i bodelningen trots att din före detta make har gett bort den. Detta för att du inte ska få mindre egendom på din lott sedan när all egendom delas i bodelningen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare