Efterlevande makes rätt till den först avlidna makens enskilda egendom

Hej. Har läst frågan "Hur enskild egendom blir samboegendom" och ert svar om att gåvogivaren kan skriva ett nytt gåvobrev och där då skriva att gåvan INTE ska vara enskild egendom.

Min fråga är då om detta också måste göras om man är gift? Måste maken/makan be gåvogivaren om att skriva ett nytt gåvobrev för att makans/makens enskilda egendom ska kunna tillfalla den efterlevande?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I 3 kap. 1 § 1 st. ärvdabalken anges att kvarlåtenskapen ska tillfalla den efterlevande maken, vilket innebär att vid den ena makens död får den andre maken allt. Efterlevande makes arvsrätt omfattar även, som huvudregel, den avlidna makens enskilda egendom. Undantag till huvudregeln föreligger om gåvogivaren har ställt upp villkor för att egendomen ska gå i arv till någon annan vid gåvomottagarens död. Villkoret går i så fall före efterlevande makes arvsrätt.

Makan/maken måste alltså inte be gåvogivaren att skriva ett nytt gåvobrev, om inte gåvobrevet innehåller speciella villkor. Om äktenskapet skulle upplösas genom äktenskapsskillnad gäller andra regler. Då delas makarnas giftorättsgods upp mellan dem genom bodelning och var och en behåller sin enskilda egendom (se 10 kap. 1 § äktenskapsbalken). I ett sådant fall behövs ett nytt gåvobrev för att egendomen ska bli giftorättsgods och kunna delas mellan makarna.

Med vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare