Efterlevande makes rätt att bo kvar i fastighet, hur gå tillväga?

Hej!

Vi är gifta och min man har 4 barn (särkull).

Vi köpte ett hus tillsammans men jag står som ägare. Vi har 2 lån på huset och vi står båda på dessa lån. Eftersom min man är betydligt äldre än mig är det troligt att han dör tidigare.

Jag skulle önska att jag kan bo kvar även efter hans bortgång. Samtidigt skulle jag önska att hans barn skulle få sin arvslott (eftersom de är ca 10 år yngre än mig). Jag funderar på om det är möjligt att jag tar ansvar att betala av det ena lånet och att min man tar det andra. Skulle det kunna skrivas så att när han då avlider dras det lånet av från hans barns rätt till arv som då i huvudsak är värdet på huset. Då skulle jag kunna höja huslånet och därmed ha pengar som hans barn kan få som arv. Det känns tryggare att i dagsläget när jag arbetar kunna återbetala på lånet (även sälja aktier när det är förmånligt) för att ha större säkerhet när jag blir ensam med mycket jag pension (av olika anledningar låg pension). Jätte tacksam för hjälp i hur jag kan tänka och planera i denna fråga.

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni är gifta kommer era tillgångar att läggas samman för att sedan delas i lika stora delar, se äktenskapsbalken. Din mans barn kommer sedan ärva hans del, se ärvdabalken. Då du vill bo kvar i huset efter din mans bortgång rekommenderar jag er att skriva ett avtal om detta. Det är svårt för mig att avgöra vad som är bäst i er situation utan mer detaljer kring lån och hur ni tänkt er upplägget. Därför råder jag er att ta kontakt med en jurist som kan hjälpa er på bästa sätt. Ni kan ta kontakt med en jurist här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare