FrågaSKATTERÄTTÖvrigt14/11/2016

Efterbeskattning (tidigare "eftertaxering")

Om jag har tagit emot svart lön för senare en 6 år sedan kan jag då i efterhand dömas för skattebrott?

Jag ställde frågan till skatteverket och fick svaret nej, du kan inte eftertaxeras på svarta inkomster efter 5 år.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du pratar om något som hände för sex år sedan så måste man titta på den lagstiftning som då gällde. Tidigare gällde således "taxeringslagen" (numera upphävd och ersatt med skatteförfarandelagen) och enligt dess 4 kap. 15-22 §§ kan s.k. eftertaxering ske om den skattskyldige lämnat oriktiga uppgifter till ledning för taxeringen. Dock måste skatteverkets beslut om eftertaxering skall meddelas före utgången av femte året efter taxeringsåret om inte annat anges i 4 kap. 20-22 §§. Det är exempelvis om det finns misstanke om skattebrott eller om du står åtalad för sådant brott. Annars så kan du alltså inte eftertaxeras på svarta inkomster efter fem år.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare