Efterarv och särkullebarn

Vi är tre särkullebarn som ej ärvde något efter vår far. Han är omgift och har två barn med henne. Nu har hon också avlidit och vi undrar om det är alla vi fem barn som ska ärva. I testamentet står det bl.a Vid den sist avlidnes makens frånfälle skall respektive makes andel i kvarlåtenskapen fördelas enligt lag mellan våra bröstarvingar. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Om ingen av er tre tog arv vid er fars bortgång, utan avstod det till förmån för er fars maka, har ni rätt till ert arv vid hennes bortgång.

De tillgångar som finns kvar efter makan kommer att procentuellt delas upp mellan vad som är arv efter er far och vad som är hennes tillgångar. Därefter delas den del som är arv efter er far mellan alla fem arvingar och delen efter makan mellan hennes två barn.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare