Efterarv för särkullbarn som fått ut laglott

Min man har gått bort och vi har ett inbördes testamente. Min mans döttrar har krävt och också fått ut sin laglott. Jag begärde bodelning enl. äktenskapsbalken. När jag går bort hur räknas då den resterande laglotten ut. Är det som resterande pengar eller är det någon procentsats.

Jag har nu sålt mitt hus och fått mer än det marknadsvärdet som användes vid arvsskiftet. Kan min mans döttrar åberopa mer pengar efter att arvsskiftet är påskrivet och klart?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att testamentet stadgade att du skulle ärva allt efter din man. Hans döttrar har sedan fått ut sin respektive laglott. Om jag har förstått dig rätt så innebär det att hans döttrar inte har rätt att ärva något mer.

Man får testamentera bort allt utom laglotten (se ärvdabalken 7 kap. 3 §). Laglotten utgör halva arvslotten, dvs hälften av det barnet skulle ärvt om det inte funnits något testamente (se ärvdabalken 7 kap. 1 §). Har laglotten delats ut så har döttrarna fått det de har rätt till och de har inte rätt att få något efter du gått bort.

Om testamentet däremot avgav att du ärver resterande arvslott med fri förfoganderätt så har döttrarna rätt till efterarv när du går bort (se ärvdabalken 3 kap. 2 §). Döttrarna har då rätt till en kvotdel av din kvarlåtenskap. Om du ex. har en miljon och ärver en miljon efter din man, så utgör arvet halva din förmögenhet. När du avlider har döttrarna rätt att dela på halva kvarlåtenskapen eftersom den utgör arvet efter deras pappa.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare