Efterarv enligt Ärvdabalken

Hej!

Om en moster, änka, går bort, mannen och hon hade varken gemensamma eller egna barn, ska hälften av tillgångarna tillfgalla den avlidne makens släkt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att hennes tidigare mans släkt ska vara berättigade till tillgångarna krävs att dem är efterarvsbeoättigade. Detta innebär att mannen inte har testamenterat sin egendom till sin fru, din moster, samt att arvingarna som finns efter mannen är makens barn, föräldrar, syskon eller syskonbarn, Ärvdabalken 3 kap. 2§. Vid det fall är dem berättigade till efterarv vid din mosters bortgång, och ska därför ha hälften av arvet, alternativt om annat kan visas, en annan del. Detta kan vara om er moster har haft stora personliga tillgångar, och hon endast ärvt en mindre del av sin make vid dennes bortgång. Då ska mannens arvingar ärva proportionerligt till din mosters egendom.

För vidare hjälp med en sådan beräkning hänvisar jag dig till Lawlines juridiska byrå genom att klicka på fliken "boka tid med jurist" ovan! Hoppas att svaret hjälpte dig, ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare