Efterarv av syskon

Min bror dog för 12 år sedan Vi var två bröder ,hans fru dog i år de hade inga barn . Hans fru har flera syskon, min undran är om jag har någon arvsrätt efter min bror.

Lawline svarar

Hej och tack att du vänder dig till Lawline!

För att snabbt svara så är svaret ja. Av 3 kap 1 § ärvdabalken (ÄB) framgår en makes arvsrätt efter den avlidna maken. Denna bestämmelse inskränker därmed den arvsrätt som du enligt 2 kap 2 § 2 st. ÄB annars skulle ha. Lagrummet stadgar att om den avlidne maken inte har några barn och om dennes föräldrar har avlidit, ska syskonen få ärva denne.

Som du nämner har din brors fru ärvt honom varpå hon numera avlidit. Av 3 kap 2 § ÄB framgår det att det är du som syskon som har bäst arvsrätt efter din bror. Av den anledningen har du därför rätt till hälften av kvarlåtenskapen efter din brors fru som efterarv av din bror, dvs. 50% av hennes kvarlåtenskap ska tillfalla dig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Isabelle NordinRådgivare