Efter hur många reparationsförsök har en konsument rätt att häva köpet av en vara?
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Tolkning av fråga och tillämplig lag
Jag tolkar din fråga som att du vill veta när du har rätt att häva köpet av datorskärmen, istället för att säljaren reparerar den. Jag kommer att besvara detta nedan.
Jag utgår ifrån att du har köpt datorn i egenskap av konsument från ett företag. Därmed är konsumentköplagen (KkL) tillämplig och jag kommer att utgå från den när jag svarar på din fråga.
När har man rätt att häva ett köp?
Först när ett avhjälpande av felet (reparation) eller omleverans (att du får en helt ny datorskärm) inte kommer i fråga har du rätt att häva köpet, precis som du skriver. Av lagen framgår dock även att om felet i varan består trots avhjälpande eller omleverans så har konsumenten rätt att häva köpet (5:8 första stycket KkL).
Enligt Konsumentverket har ett företag två försök på sig att ordna till felet. Om varan sedan går sönder en tredje gång så har konsumenten rätt att häva köpet.
Slutsats
I regel har företag alltså två försök på sig att reparera en vara, innan konsumenten kan säga nej till reparationsförsök och kräva att köpet hävs.
Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Annars är du varmt välkommen att kontakta oss igen.
Vänligen,