FrågaPROCESSRÄTTDomstol31/05/2018

Efter att ha genomgått behandling i Sverige, vilken genomfördes med produkt köpt i USA, orsakades jag skada av produkten, kan jag stämma tillverkaren?

Jag har genomgått och betalat för behandling hos min tandläkare som har satt in implantat.

Implantaten har levererats av ett amerikanskt företag som är en känd leverantör av den här typen av produkter.

Dock har det visat sig att jag har fått tre av implantaten från en felaktig batch och de har gått sönder vilket alla är

förvånade över då det inte ska vara möjligt. Det handlar alltså om ett tillverkningsfel. Detta har inneburit att behandlingen

som skulle varit avslutad 2017 fortfarande är pågående och kommer dra över tiden med mer än ett år. Förutom att jag inte

fått fungerande tänder ännu har det inneburit ännu fler väldigt smärtsamma ingrepp. Jag har alltså varit tvungen att gå igenom

samma plågsamma procedur om igen på grund av detta.

Kan man stämma tillverkaren?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör huruvida du kan väcka talan (i vardagligt tal "stämma") mot företaget som tillverkat implantatet, vilket är en fråga om så kallad domsrätt. Domsrätt är vad man kallar frågan om svenska domstolar kan ta upp en internationell tvist. En annan sak är huruvida amerikansk eller svensk lag ska gälla för tvisten.

Domsrätt

I vanliga fall skulle detta regleras av EU:s så kallade Bryssel Ia-förordning från 2012, men eftersom du vill väcka talan mot en part som finns i USA, gäller istället de svenska reglerna avseende domsrätt (artikel 6 i 2012 års Bryssel I-förordning). I Sverige bestäms domsrätt genom att 10 kap. (1942:740) rättegångsbalk (RB) tillämpas. I förevarande fall är det fråga om en analog tillämpning av bestämmelserna, vilket innebär att reglerna tillämpas trots att de egentligen inte är tillämpliga.

I ditt fall finns två relevanta regler i 10 kap. RB. Den ena är 10 kap. 1 § RB. Översatt till frågan om domsrätt innebär den att svensk domstol har domsrätt om den som du väcker talan mot har hemvist här. Den andra är 10 kap. 8 § RB. Översatt till frågan om domsrätt innebär den att svensk domstol har domsrätt om du åsamkades en skada här, eller om skadehandlingen utfördes här.

Som du ser kan du kan inte väcka talan i Sverige med stöd av 10 kap. 1 § RB analogt. Företaget som tillverkat implantaten har inte hemvist i Sverige (artikel 63 i 2012 års Bryssel I-förordning). Du kan dock väcka talan i Sverige med stöd av 10 kap. 8 § RB analogt. Som jag förstår det har den skadegörande handlingen (tillverkningen) företagits i USA, men skadan uppkom i Sverige. På denna grund kan du sålunda väcka talan i Sverige. Det finns även möjlighet att väcka talan i USA enligt 10 kap. 1 § RB.

Det ska dock noteras, att en analog tillämpning av rättegångsbalkens regler ska ske restriktivt (NJA 2009 s. 811). För att kunna stämma part med stöd av analog tillämpning av RB, ska det även finnas ett rättskipningsintresse för svensk domstol, det ska ligga i parternas intresse, samt ska det gynna processens effektivitet. I detta fall bör det dock kunna sägas att de föreligger domsrätt för svensk domstol, eftersom tvisten har en stark anknytning till Sverige (exempelvis kan anföras att du bor i Sverige och att skadan uppstått i Sverige) och en annan slutsats skulle resultera i rättvisa inte skulle kunna skipas (déni de justice; jfr. NJA 1985 s. 832).

Lagval och andra möjligheter

Valet av tillämplig lag i sammanhang som dessa avgörs med tillämpning av Rom II-förordningen. Enligt huvudregeln i art. 4 skulle svensk lag tillämpas. Det finns dock lex specialis i art. 5 som har företräde. Enligt artikeln, som förvisso får samma utfall som art. 4, ska svensk lag tillämpas (art. 5.a och c). Beroende på hur man tolkar reglerna i Rom II-förordningen, kan amerikansk rätt eller svensk rätt bli tillämplig.

Det ska även nämnas att du kan stämma tandläkaren som utförde tjänsten. Detta är dock andra frågor än det som behandlats enligt ovan och jag föreslår att vi reder ut detta mer ingående under vårt samtal.

Slutsats

Du kan alltså stämma tillverkaren av produkten. Eftersom detta är en oerhört komplicerad process med hänsyn till den internationella privaträtten, rekommenderar jag dock att du anlitar en jurist.

Jag kommer att ringa dig fredag den 1:e juni ca kl. 12.00. Om tiden inte passar kan du mejla mig på pontus.schenkel@lawline.se. Jag föreslår att vi under samtalet utreder saken mer ingående.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma till mig på pontus.schenkel@lawline.se!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare